2012-06-30

FP borde varit först med 6-årsförslaget!


Nu har M – med understöd av lärarfacket – föreslagit obligatorisk skolstart vid 6 års ålder med hänvisning till den dokumenterade effekten av tidigt inlärande. Ett mycket bra förslag! Det är extra viktigt för barn som av en eller annan anledning riskerar hamna efter i utvecklingen. Förslaget har framförts i motioner till landsmötet vid flera tillfällen men partistyrelsen har valt att inte göra förslaget till sitt. Nu får vi i stället se M ta poäng på en planhalva som borde vara vår. Varför denna senfärdighet?

2012-06-23

Bromma - att flyga eller inte flyga…


Den borgliga alliansen i Stockholm har nyligen beslutat att storsatsa på Bromma flygplats. Satsningen är omfattande och låser fast strukturen till minst 2038.

Detta är ett utmärkt exempel på hur dagens problem och behov får styra långt in i en framtid då förhållandena med stor sannolikhet är helt annorlunda.

Har det överhuvudtaget gjorts någon utförlig och realistisk analys av hur flygtrafiken kommer att se ut kring 2040? Peak oil och klimathot kommer att göra flygverksamhet både dyrare och svårare än idag. Detta kommer att påverka både ”slentrianflygandet” till fjärran platser, det rutinmässiga flygandet i affärer och det omfattande fraktflyget. Bara en så ”liten” förändring som införande av ”normal” beskattning eller utsläppsordning för flygets CO2 – utsläpp skulle göra stor skillnad, för att inte tala om när den minskade/fördyrade oljetillförseln får fullt genomslag. För flyget kan man inte ens drömma om batteridrift och möjligheten att få fram förnybara bränslen av tillräcklig kvalitet och till rimlig kostnad är uppenbart lägre än för landbaserad trafik. Flygbranschen tycker naturligtvis inte om toner av detta slag utan fortsätter att göra sina backspegelsbaserade framskrivningar av flygtrafiken. Ansvariga politiker borde dock tänka själva när det framtida samhället planeras.

Flyg kommer inte att försvinna, men kommer att (åter-)få en mera begränsad roll i framtiden. Det kommer inte att längre att vara en mänsklig rättighet att flyga till Thailand. Korta och medellånga resor kommer att företas med mer resurssnåla/klimatsmarta alternativ och kostnadsmedvetna företag (=alla) kommer att välja andra kommunikationsmedel i ökad omfattning.

Hur mycket flygplatskapacitet behöver vi då i Storstockholm? Ett effektiviserat Arlanda med perfekta, energisnåla och klimatsmarta landtransporter kan fylla de återstående flygbehoven. Genom att göra Arlanda C till en nationell järnvägsknutpunkt med genomgående snabbtåg (HH eller inte), pendeltåg utan extraavgift på Arlanda till/från Stockholm/Uppsala, Roslagsbanans förlängning till Arlanda samt ett sammanbindande spårbilssystem på/kring Arlanda är vägen framåt – både för resenärer och för arbetstagare kring ”Stor-Arlanda”. Mycket få skulle få längre restid till Arlanda än till det planerade Bromma – egentligen endast de som bor mycket nära Bromma och de som till varje pris skall åka limousin till flyget.

Vad är då alternativet? Det är att utnyttja den strategiskt belägna marken till en ny klimatsmart och uthållig stadsdel där människor kan både bo och arbeta. Det skulle bidra till att Stockholm kan växa utan att människor sprids ut i periferin, att resbehoven minskar i st f ökar och att de sista grönytorna kan behållas.